Відбулось засідання Комітету

Відбулось засідання Комітету

На засіданні зазначалося, що законопроект (реєстр.№10240), автором якого є народний депутат Валерій Сушкевич, розроблено з метою встановлення принципу соціальної справедливості щодо осіб, які виховують дітей-інвалідів.

Зокрема, законопроектом пропонується внести зміни до законів “Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам”, “Про соціальні послуги”, “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” та до Бюджетного кодексу України, передбачивши, що:

  • одному з батьків, усиновителів, опікуну, піклувальнику надбавка на догляд за дитиною-інвалідом підгрупи А призначається незалежно від факту роботи, навчання, служби;
  • одному з батьків, усиновителів, опікуну, піклувальнику дитини-інваліда підгрупи А, а також одному з батьків, подружжю інваліда І групи підгрупи А за надання соціальних послуг з догляду за цими особами призначається і виплачується грошове забезпечення, розміри якого визначаються Кабінетом Міністрів України, але не менше (на місяць) прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленого на день виплати;
  • особи, які отримують грошове забезпечення за надання соціальних послуг з догляду за дитиною-інвалідом підгрупи А та за інвалідом І групи підгрупи А, є застрахованими особами з відповідним зарахування цього періоду до страхового стажу;
  • виплата грошового забезпечення одному з батьків, усиновителів, опікуну, піклувальнику дитини-інваліда підгрупи А, а також одному з батьків, подружжю інваліда І групи підгрупи А за надання соціальних послуг з догляду за такими особами здійснюється з районних бюджетів та бюджетів міст республіканського Автономної Республіки Крим і обласного значення та враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів.

Комітет зазначив, що, згідно із діючим законодавством, а саме, Законом “Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам”, дітям-інвалідам віком до 18 років призначається державна соціальна допомога у розмірі 70% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність. Цим же законом передбачено призначення до державної соціальної допомоги надбавки на догляд, яка встановлюється у розмірі: на дитину-інваліда віком до 6 років – 50 відсотків прожиткового мінімуму для дітей віком до 6 років, на дитину-інваліда віком від 6 до 18 років – 50 відсотків прожиткового мінімуму для дітей віком від 6 до 18 років (сумарний розмір такої виплати, залежно від віку дитини, станом на квітень 2012 року, відповідно, 1042,10 грн. та 1153,60 грн.).

Під час обговорення підкреслювалося, що низький, неадекватний потребам, розмір виплати, – це одна сторона проблеми. Є ще й інша. Так, з одного боку, законом передбачено, що надбавка на догляд призначається одному з батьків, усиновителів, опікуну, піклувальнику, які здійснюють догляд за дитиною-інвалідом; з іншого – ця надбавка є складовою державної соціальної допомоги і, як зазначають батьки дітей інвалідів у своїх зверненнях до народних депутатів, вони є фактично утриманцями своїх дітей-інвалідів.

На жаль, зауважили учасники обговорення, в цих умовах держава вмотивовує сім?ю, в якій є дитина-інвалід або інвалід І групи, до передачі його в будинок-інтернат, де утримання таких осіб для держави зростає в рази. Крім того, ця дитина назавжди потрапляє в стан соціальної ізоляції.

Комітет також зазначив, що аналогічною є ситуація з дітьми сиротами. Зважаючи на те, що найкращим середовищем для розвитку дитини залишається сім’я, в Україні визнано пріоритет сімейного виховання та необхідність забезпечення всебічної підтримки осіб, які виявили бажання взяти з будинку-інтернату на виховання покинутих дітей. З цією метою передбачена суттєва матеріальна допомога особам, які беруть на виховання дитину-сироту. Так, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 р. № 81, на кожну дитину-сироту виплачується соціальна допомога у розмірі двох прожиткових мінімумів для дітей відповідного віку (станом на квітень 2012 року це 1822 грн. на дитину-сироту віком до 6 років і 2268 грн. – на дитину-сироту віком від 6 років до 18 років), а батькам-вихователям та прийомним батькам, тобто тим особам, які фактично здійснюють за ними догляд, за надання соціальних послуг, виплачується грошове забезпечення у розмірі 35% від зазначеної суми (на одну дитину це становить, відповідно, 638 грн. та 794 грн.) з відповідним максимальним обмеженням (сумарний обсяг грошового забезпечення для батьків-вихователів не може перевищувати п?яти прожиткових мінімумів для працездатної особи, а для одного з прийомних батьків – півтора прожиткових мінімумів для працездатної особи, що станом на березень 2012 року становить, відповідно, 5365 грн. та 1609,50 грн.).

Тобто, підкреслив Комітет, на одну дитину сироту віком до 6 років виплачується 2460 грн. (на дитину такого віку, але інваліда – 1042 грн.), а на одну дитину сироту віком від 6 до 18 років – 3062 грн. (на дитину такого віку, але інваліда – 1154 грн.), що становить різницю більш ніж у 2,5 рази.

Але найголовнішим є те, зазначили народні депутати, що такі особи (а це батьки-вихователі та прийомні батьки) набувають відповідного соціального статусу – статусу зайнятих осіб. Таким чином держава вже зробила конкретний ефективний крок щодо вилучення дітей-сиріт з інтернатного середовища і повернула їх у сім?ю, а в подальшому – і в суспільство, знову ж мінімізуючи неефективні та значні видатки на утримання інтернатних установ.

Під час обговорення акцентувалася увага на тому, що реалізацію законопроекту в разі цього прийняття можливо здійснити в межах коштів, предбачених в Державному бюджеті на реалізацію Закону “Про соціальні послуги”.

Комітет в цілому підтримує законодавчу ініціативу, спрямовану на встановлення однакових підходів до державної підтримки однотипних соціально орієнтованих осіб шляхом надання батькам, опікунам, піклувальникам  дітей-інвалідів підгрупи А та одному із батьків, подружжю інвалідів І групи підгрупи А статусу зайнятих осіб з відповідною цільовою матеріальною підтримкою сім’ї, в якій знаходяться такі особи.

Зверталася увага і на те, що законопроект підтримує Комітет з питань сім’ї, молодіжної політики, спорту та туризму, а Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради вважає, що за результатами розгляду в першому читанні законопроект може бути прийнятий за основу з урахуванням висловлених зауважень і пропозицій.

Верховна Рада України

Схожі новини